ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ: Η Πιο Σημαντική Συνιστώσα Κάθε Ομάδας, Κοινωνίας και Οικονομίας

Η εμπιστοσύνη ήταν η λέξη κλειδί τις τελευταίες εβδομάδες στις διαπραγματεύσεις της Ελλάδας με τους υπόλοιπους ευρωπαίους ηγέτες και ευρωπαίους αξιωματούχους. Ο Αλέξης Τσίπρας, η Άνγκελα Μέρκελ, ο Βόλφγκανγκ Σόϊμπλε και αμέτρητοι έλληνες και ξένοι δημοσιογράφοι και χρήστες του Τουίτερ και άλλων social media επικαλέστηκαν αυτή την λέξη τις τελευταίες μέρες και νύχτες για να πάρουν θέση στο μείζων ζήτημα της ελληνικής κρίσης που δείχνει ότι η εμπιστοσύνη μας στο οικοδόμημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τείνει να εκλείψει μια και καλή. Το 2011 το μηνιαίο γυναικείο περιοδικό ‘w/e’ της Ελευθεροτυπίας δημοσίευσε το ρεπορτάζ μου για το θέμα της εμπιστοσύνης μεταξύ ανδρών και γυναικών. Αν σκεφτεί κανείς ότι στις διαπραγματεύσεις του Eurogroup στις Βρυξέλλες η πλειοψηφία των πρωταγωνιστών ήταν άνδρες, αλλά, η πιο ισχυρή φιγούρα ήταν αυτή της Άνγκελα Μέρκελ τότε επιστημονικές λέξεις κλειδιά σαν αυτές της <<τεστοστερόνης>> και της <<οξυτοκίνης>> ίσως να άφησαν και αυτές την βιολογική και ψυχολογική τους σφραγίδα σε αυτά που αποφασίστηκαν στα παρασκήνια των πολιτικοοικονομικών διαξιφισμών στο κτήριο της βελγικής πρωτεύουσας την Κυριακή που μας πέρασε.

Trust 2

Ρεπορτάζ: Σπύρος Χατζηγιάννης

Έντυπο: Περιοδικό ‘w/e’ , Ελευθεροτυπία, 2011

Τα πάντα βασίζονται στη εμπιστοσύνη στις ανθρώπινες κοινωνίες. Ανάποφευκτα και οι σχέσεις ανδρών και γυναικών καθοδηγούνται από τις συντεταγμένες που τους δίνει η πυξίδα της εμπιστοσύνης για να βηματίζουνε με σιγουριά στο μονοπάτι της ζωής. Η βιβλική πονηριά βέβαια της Εύας να προσφέρει τον απαγορευμένο καρπό ενός τραγανού μήλου στον εύπιστο Αδάμ καθιστά εξίσου σημαντική, για άνδρες και γυναίκες, την αξία της δυσπιστίας. Αφήνοντας, παράλληλα, πολλούς …ανοιχτούς λογαριασμούς για την σχέση των δύο φύλων με την πρακτική φιλοσοφία της λέξης εμπιστοσύνη. Παλιότερα μεγάλοι φιλόσοφοι και στοχαστές ικανοποιούσαν την περιέργειά μας για το πως να διαχειριστούμε το κοινωνικό κεφάλαιο <<εμπιστοσύνη>> με σειρές λογιών λογιών ανάλυσεων. Ο Σαίξπηρ ανέφερε χαρακτηριστικά <<Αγάπα τους πάντες, εμπιστέψου λίγους και μην αδικείς κανέναν.>>.

Στις μέρες μας, όμως, την σκυτάλη από τους διανοούμενους για την φανατική μελέτη της εμπιστοσύνης την έχει πάρει η επιστημονική κοινότητα (μέσω του σύμμαχου της τεχνολογίας). Τα συμπεράσματά της ουκ ολίγα και με πολλές σχετικές ανακαλύψεις που δείχνουν ότι εμείς, οι απόγονοι της Εύας και του Αδάμ, έχουμε πολλά ακόμη να συνειδητοποιήσουμε για το πως το φύλο μας επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε αλλήλους, και, κατ’ επέκταση, τον ίδιο μας τον κόσμο.

testosterone - isolated word in vintage wood letterpress type

Τι έλειπε λοιπόν από τον Αδάμ την στιγμή που του έγινε η γυναικεία προσφορά του απαγορευμένου φρούτου; Σίγουρα όχι εμπιστοσύνη προς την σύντροφό του. Με βάση τα συμπεράσματα πρόσφατων επιστημονικών ερευνών ο εύπιστος αυτός ανήρ μάλλον δεν διέθετε αρκετή τεστοστερόνη. Η σχετική περσινή έρευνα του ψυχολόγου Τζάκ βαν Χόνκ στο πανεπιστήμιο του Κέηπ Τάουν της Ν.Αφρικής έδειξε ότι η, θηλυκού γένους, τεστοστερόνη, πέρα από την φυσική δύναμη και την επιθετικότητα αυξάνει και την ανδρική κοινωνική καχυποψία για να προετοιμάσει τους άνδρες για την μάχη της κατάκτησης των αναγκαίων πόρων για τα προς το ζείν. Όπως δήλωσε ο επιστήμονας: <<Αυτοί που θέλουν να πιστέψουν αυτά που λένε οι άλλοι μπορεί να πέσουν θύματα και να εξαπατηθούν με πιθανό μεγάλο κοινωνικό και οικονομικό κόστος.>>.

Την ίδια χρονιά μια άλλη πολύ σημαντική έρευνα του πανεπιστημίου της Ουτρέχτης στην Ολλανδία, στην οποία γυναίκες εθελόντριες έλαβαν μια σταγόνα τεστοστερόνης στην γλώσσα τους ενώ άλλες έλαβαν placebo και έπειτα ζητήθηκε από όλες να δουν μια σειρά φωτογραφιών με άνδρες και να αναφέρουν ποιον από αυτούς εμπιστεύονται, έδειξε το εξής: Όσες έλαβαν την τεστοστερόνη είχαν πολύ μεγαλύτερη δυσπιστία απέναντι στα ανδρικά πρόσωπα σε σχέση με αυτές που πήραν το placebo. Και μάλιστα οι περισσότερο δύσπιστες γυναίκες επηρεάστηκαν ελάχιστα από την <<ορμόνη της …δυσπιστίας>>, ενώ οι πιο εύπιστες έγιναν …άπιστοι Θωμάδες.

Testosteron 1Η χημική γεωμετρία της τεστοστερόνης.

Το πιο ενδιαφέρον εδώ βέβαια για τον ρόλο του βαρόμετρου της τεστοστερόνης για τις σχέσεις των δύο φύλων είναι αυτό που ανέφεραν σε σχόλιο τους για τις έρευνες αυτές οι εξελικτικοί βιολόγοι του πανεπιστημίου του Μίσιγκαν Ράιαν Τζόνσον και Μάρκ Μπρίντλοβ: <<Ο έντονος σκεπτικισμός των γυναικών για την αξιοπιστία ενός πιθανού άνδρα σύντροφου έχει εξελικτικό νόημα για τις γυναίκες γιατί η συνεχής υποστήριξη του πατέρα παίζει καθοριστικό ρόλο για την επιβίωση του βρέφους τους>>. Που σημαίνει ότι όταν η γυναικεία έλξη για έναν άνδρα βρίσκεται στο φόρτε της το ίδιο συμβαίνει και με την δυσπιστία απέναντί του!

Παράλληλα, μια φετεινή έρευνα έδειξε ότι οι άνδρες συνεργάζονται καλύτερα μεταξύ τους από ότι οι γυναίκες. Ο λόγος; Ο επικεφαλής της έρευνας Ντάνιελ Μπάλιετ, που δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο από την Ένωση Αμερικάνων Ψυχολόγων, αναφέρει ότι <<Στην διάρκεια της ιστορίας της ανθρώπινης εξέλιξης οι ανδρικές συμμαχίες ήταν μια αποτελεσματική στρατηγική για την κατάκτηση πόρων όπως το φαγητό και η στέγαση. Αλλά στην αρχαιότητα οι γυναίκες μετανάστευαν μεταξύ διάφορων γκρουπ και ερχόντουσαν σε επαφή κυρίως με γυναίκες που δεν ήταν συγγενείς τους ενώ πολλές γυναίκες είχαν τον ίδιο άνδρα. Η κοινωνική δυναμική της ζωής των γυναικών τότε χαρακτηριζόταν, λοιπόν, από έναν έντονο σεξουαλικό ανταγωνισμό.>>. Κάτι που έχει επιπτώσεις στις σχέσεις των δύο φίλων ως τις μέρες μας καθώς οι επιστήμονες ανέφεραν επίσης ότι <<τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες εμπιστεύονται περισσότερο τους άνδρες>>!

Oxytocin 3

Αρκεί βέβαια να δείχνουμε εμπιστοσύνη σε αυτά τα επιστημονικά δεδομένα. Και να ‘ταν μόνο αυτά…Το άτιμο το παζλ της κατανόησης της λειτουργίας της εμπιστοσύνης έχει και άλλα κομμάτια/επιστημόνικα ευρήματα –  εκπλήξεις για άνδρες και γυναίκες.

Πάρτε την πολύ σημαντική ψυχολογική έρευνα του πανεπιστημίου του Οχάιο από το 2005 όπου η ψυχολόγος Μέριλυν Μπρούερ απέδειξε ότι <<οι γυναίκες όταν έρχονται σε επαφή με έναν άγνωστο εμπιστεύονται περισσότερο κάποιον που έχει άμεση σχέση με τον άμεσο οικογενειακό και φιλικό τους κύκλο. Π.χ. ο φίλος μιας παλιάς συμφοιτήτριάς τους που συναντάνε σε ένα πάρτυ. Αντίθετα οι άνδρες εμπιστεύονται άτομα που έχουν σχέση με την δουλειά τους και την ποδοσφαιρική τους ομάδα. Π.χ. αν ένας άνδρας είναι Ολυμπιακός θα δείξει έντονη εμπιστοσύνη προς έναν άλλο άγνωστο, αλλά, γαύρο άνδρα! Που σημαίνει όπως τόνιζε τότε η ερευνήτρια ότι <<οι άνδρες ψάχνουν περισσότερο για συμβολικές συνδέσεις που έχουν όσοι ανήκουν στο ίδιο κοινωνικό γκρούπ ενώ οι γυναίκες αναζητούν περισσότερο άμεσες προσωπικές συνδέσεις.>>.

Tsipras Young 1

Το καίριο σημείο εδώ, όπως επισημαίνει η Μπρούερ, είναι ότι οι γυναίκες έχουν έτσι <<έναν πολύ μικρότερο κύκλο ανθρώπων τους οποίους εμπιστεύονται σε σχέση με τους άνδρες.>>. Μπορεί να φανταστεί κανείς πόσο σημαντική είναι αυτή η έρευνα αν σκεφτεί πως λειτουργούμε ως άνδρες και γυναίκες στην καθημερινότητά των κοινωνιών μας, στον εργασιακό χώρο και στον χώρο της πολιτικής και της κοινωνικής μας ζωής.

Το 2006 μια άλλη εξίσου σημαντική έρευνα στο πανεπιστήμιο του Μπαθ στην Αγγλία  υποστήριξε ότι οι γυναίκες δείχνουν λιγότερη εμπιστοσύνη στις σχέσεις που έχουν στον χώρο της εργασίας τους από ότι οι άνδρες. Ο δόκτωρ Πέρβαν της σχολής μάνατζμεντ και μάρκετινγκ του πανεπιστημίου ανέφερε ότι <<αυτό δείχνει ότι οι γυναίκες είναι λιγότερο πιθανό να νιώσουν ότι οι σχέσεις που έχουν με ανθρώπους άλλων εταιρειών είναι ειλικρινείς, ή, αμοιβαίες.>>.

Και αν τα γκόλντεν μπόις που έχουν ρημάξει την παγκόσμια οικονομία (γένους θυληκού) και την εμπιστοσύνη ανδρών και γυναικών στο τωρινό αγγλοσαξωνικό οικονομικό μοντέλο του καζίνοκαπιταλισμού της δύσης είναι, κατά κόρον, …μπόις και όχι γκόλντεν γκέρλς αυτό έχει να κάνει με μια άλλη πολύ σημαντική παράμετρο του κοινωνικού κεφάλαιου της εμπιστοσύνης που είναι η ενσυναίσθηση (στα αγγλικά ‘’empathy’’). Ο δόκτως Πέρβαν σε μια άλλη σχετική του έρευνα έδειξε ότι οι άνδρες έχουν διπλάσια πιθανότητα να παρουσιάσουν χαμηλά επίπεδα ενσυναίσθησης (το 88% από αυτούς…) σε σχέση με τις γυναίκες ( το 44% από αυτές…). Είναι να απορεί κανείς λοιπόν που οι καρχαρίες της Γούολ Στρίτ, που καταπίνουν με λαιμαργία τα ομόλογα και τα χρεόγραφα χωρών λες και είναι ποπ κορν, είναι κυρίως άνδρες;

Newspaper headlines - finanical crisis on 2008

Η τωρινή οικονομική κρίση που μαστίζει την χώρα μας και την υφήλιο ολόκληρη έχει κλονίσει επίσης την εμπιστοσύνη των πολιτών, ανδρών και γυναικών, προς τις κυβερνήσεις, τις τράπεζες και τις επιχειρήσεις. Οι μακροχρόνιες κοινωνικές και οικονομικές αδικίες που μας έχουν οδηγήσει στα πρόθυρα ενός κραχ α-λα-1929 είναι άμεσα συνυφασμένες με την λειτουργία της πολύ κοινωνικής φύσης της εμπιστοσύνης. Πρόσφατη έρευνα του ΟΟΣΑ που έγινε σε 30 βιομηχανικές χώρες έδειξε, ας πούμε ότι οι κάτοικοι πλούσιων χωρών που είναι υπέρμαχες της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής ισότητας εμπιστεύονται περισσότερο τους συμπολίτες τους. (Επίσης οι κάτοικοι χωρών με υψηλό οικογενειακό εισόδημα δείχνουν πιο εύκολα εμπιστοσύνη προς τον συνάνθρωπό τους συγκριτικά με κατοίκους χωρών με χαμηλό εισόδημα, με τις ΗΠΑ να αποτελούν την εξαίρεση εδώ.)

Ενώ τα στοιχεία του ΟΟΣΑ έδειξαν επίσης ότι τα υψηλά ποσοστά εμπιστοσύνης σχετίζονται άμεσα με χαμηλά επίπεδα εισοδηματικής ανισότητας. Δεν πρέπει να εκπλήσσει λοιπόν γιατί στις μέρες μας ζούμε στην Ελλάδα της οικογενειοκρατίας, των φουσκωτών φακέλων και του πελατειακού κράτους μια επιδημία κοινωνικής δυσπιστίας, όπου ελληνίδες και έλληνες είναι φανατικά δύσπιστοι απέναντι στους πολιτικούς, τους επιχειρηματίες και πολλούς άλλους συμπολίτες τους.

Μια φετεινή πανευρωπαική έρευνα της διεθνής εταιρείας επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων Burson-Marsteller με τίτλο <<Εμπιστοσύνη και Εταιρικός Σκοπός>> ανέφερε ότι οι μεγαλύτερες απώλειες στην εμπιστοσύνη πολιτών απέναντι στις εθνικές κυβερνήσεις της ΕΕ καταγράφονται στην Ελλάδα και την Πορτογαλία. Και αυτά πριν τις παρελάσεις του Οκτωβρίου στην χώρα μας. Ενώ σε όλη την Ευρώπη τα τελευταία δύο χρόνια η εμπιστοσύνη των ευρωπαίων απέναντι στις πολυεθνικές (εταιρείες που λατρευούν τους φορολογικούς παράδεισους) έχει μειωθεί κατά 36% και η εμπιστοσύνη τους προς τους , κατά κόρων άνδρες, ηγέτες των εταιρειών αυτών κατά 50%! Το 83% των ελλήνων δεν θεωρεί τις επιχειρήσεις ειλικρινείς.

Trust 3

Και ας μην ξεχνάμε σε αυτό το σημείο αυτό που υποστηρίζει ο διάσημος ψυχαναλυτής Έρικ Έρικσον για την εμπιστοσύνη: Η ανάπτυξη της πιο βασικής μορφής εμπιστοσύνης είναι η πρώτη κατάσταση ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης που παρουσιάζεται στα δύο πρώτα χρόνια της ζωής μας.  Ενώ σύμφωνα με την κοινωνιολόγο Μπάρμπαρα Μίστζταλ όπως γράφει στο βιβλίο της <<Η Εμπιστοσύνη Στις Μοντέρνες Κοινωνίες>>, <<η εμπιστοσύνη κάνει την κοινωνική ζωή προβλέψιμη, δημιουργεί την αίσθηση της κοινότητας, και βοηθά τους ανθρώπους να δουλεύουν μαζί>>. Και είναι πολύ ενδιαφέρον να μελετήσει κανείς τις τωρινές κοινωνικοοικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα μέσα από το πρίσμα αυτό. (Όταν μάλιστα η παραπάνω έρευνα ανέφερε το εξής αντιφατικό, σε σχέση με την τωρινή κρίση, για τους έλληνες. Αν και οι ευρωπαίοι συμμετέχοντες εμπιστευόνται περισσότερο τις εθνικές τους επιχειρήσεις, οι έλληνες συμμετέχοντες δήλωσαν ότι είναι πιο πιθανό να εμπιστευτούν τις ξένες επιχειρήσεις από τις ελληνικές. Μάλιστα στην ερώτηση <<Ποια χώρα θεωρείτε ότι διαθέτει τις πιο αξιόπιστες εταιρείες>>, οι έλληνες συμμετέχοντας είχαν ως πρώτη τη Γερμανία (36%) και δεύτερη την Αμερική (13%). )

Είναι αυτονόητο εδώ ότι η κουλτούρα κάθε χώρας επηρεάζει πάρα πολύ την λειτουργία της εμπιστοσύνης μέσα στον κοινωνικό ιστό της. Η έρευνα της Μπρούερ για την εμπιστοσύνη μεταξύ ανδρών και γυναικών έδειξε κάτι σχετικό και άκρως καυτό: Ότι, δηλαδή, π..χ. στην Ιαπωνία, άνδρες και γυναίκες ήταν σε γενικές γραμμές όπως και οι γυναίκες που μελέτησε στην έρευνά της: κρατούσαν δηλαδή την εμπιστοσύνη τους για ανθρώπους με τους οποίους είχαν μια διαπροσωπική σχέση. Δεν ήταν διατεθειμένοι να εμπιστεύονται συμπολίτες τους με τους οποίους ανήκαν απλώς στο ίδιο κοινωνικό γκρουπ. Όπως κάνουν οι άνδρες στην δύση και στην χώρα μας δηλαδή. Στην δύση τονίζει η Μπρούερ <<είναι μια πολύ σημαντική πλευρά της κουλτούρας μας το γεγονός ότι επενδύουμε μια αρχική μορφή εμπιστοσύνης χωρίς να το βασίζουμε αυτό σε πολλά πράγματα.>>. Κάτι που ίσως να ευνοεί τους τραπεζικούς λογαριασμούς των γκόλντεν μπόις αλλά όχι και την τσέπη των απλών ανδρών και γυναικών, τα χρήματα των οποίων διαχειρίζονται αυτά τα χρυσά αγόρια που, αν μη τι άλλο, είναι ανάξιοι εμπιστοσύνης και όχι μόνο.

Oxytocin 2

Πρόσφατα, βέβαια, εντοπίστηκε το ορμονικό αντίδοτο της δυσπιστίας της ανθρώπινης φύσης, η …αντιτεστοστερόνη θα έλεγε κανείς, που είναι η ορμόνη οξυτοκίνη.  Η λεγόμενη <<ορμόνη της αγάπης>>, που πυροδοτεί τον γυναικείο τοκετό, εξ ου και το όνομα, κάνει την τυφλή εμπιστοσύνη να σπαρταρά μέσα μας. Μια ελβετική έρευνα του 2005 έδειξε ότι η …χίπικη αυτή ορμόνη μπορεί να παρακινήσει παίκτες του χρηματιστηρίου να χαρίσουν τα χρήματά τους σε αγνώστους! Βέβαια πριν μπουν σχετικές ιδέες στον πρωθυπουργό, ή στον υπουργό της οικονομίας μας πριν την επόμενη συνάντησή τους με την Μέρκελ, ή, με τραπεζίτες της ΕΚΤ, πρόσφατα ο ψυχολόγος Μόρα Μικολάτζιακ του βελγικού πανεπιστημίου Universit-catholique de Louvain ναι μεν λέει ότι όντως αυξημένες ποσότητες της ορμόνης μέσα μας συνδέονται με περισσότερη έγνοια για τον πλησίον μας, γενναιοδωρία και εμπιστοσύνη, αλλά, όσον αφορά το θέμα της εμπιστοσύνης η οξυτοκίνη δεν είναι το μαγικό ελιξήριο που θα μας κάνει να εμπιστευθούμε τους πάντες και τα πάντα. Μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις της ζωής μας λειτουργεί έτσι, τονίζει, θέλοντας να καταρρίψει τα σχετικά μονοδιάστατα επιχειρήματα που διατρέχουν το ίντερνετ και τα διεθνή ΜΜΕ.  Πάντως ο Μάρκους Μάινριχ του πανεπιστημίου της Ζυρίχης έδειξε ότι η οξυτοκίνη μειώνει τον φόβο και το στρες και <<καταλαμβάνει τμήματα του εγκεφάλου και εισάγει σε αυτά πληροφορίες που δημιουργούν ένα αίσθημα εμπιστοσύνης και ασφάλειας>>, όπως τονίζει.

Oxytocin 5

Στις μέρες μας βέβαια η λειτουργία της γυναικείας εμπιστοσύνης αναπλάθεται από τα κοινωνικά δίκτυα που βρίθουν στο ίντερνετ. Είναι γνωστό, ας πούμε, ότι η πλειοψηφία των χρηστών της κοινότητας του Facebook, σχεδόν το 60%, είναι γυναίκες και όχι άνδρες. Και μάλιστα οι διαδικτυωμένες γυναίκες φαίνεται να υποστηρίζουν τώρα στο ίντερνετ την γυναικεία άμιλλα και όχι τον μεταξύ τους ανταγωνισμό που οδηγεί στην καχυποψία. Η φετεινή έρευνα της iVillage μιας τεράστιας ίντερνετ γυναικείας κοινότητας από την NBC Universal, είναι ενδεικτική αυτών των αλλαγών (του νέου κύματος της γυναικείας εμπιστοσύνης…). Σύμφωνα με την έρευνα η πλειοψηφία των 2000 ενήλικων γυναικών που συμμετείχαν σε αυτή, έδειχναν περισσότερη εμπιστοσύνη και εκτίμηση σε πληροφορίες που πήγαζαν από διαδικτυακές γυναικείες κοινότητες παρά σε πληροφορίες κλασικών ιντερνετικών κοινωνικών δικτύων και σάιτ. Όπως δήλωσε η Τζόντι Κάν της iVillage: <<Οι ιντερνετικές γυναικείες κοινότητες  δημιουργούν μια ασύλληπτου μεγέθους εμπιστοσύνη μεταξύ των γυναικών μελών τους>>.

Ο άνδρας, και γερμανός, Γκαίτε ανέφερε, βέβαια, ότι <<μόλις εμπιστευτείς τον εαυτό σου θα ξέρεις πως να ζήσεις.>>. Σε μια περίοδο όπου στην χώρα μας τα πακέτα διάσωσης της ΕΕ-Εύας προσφέρονται στον ΓΑΠ-Αδάμ ώς τα μαγικά μήλα που θα αναστήσουν την μισοπεθαμένη ελληνική οικονομία, δεν μπορεί παρά να σκεφτεί κανείς, άνδρας ή γυναίκα, αυτό που ανέφερε ο Νίκολας Γουόλτερ στο βιβλίο του <<About anarchism>> :  <<Πολλοί λένε ότι μια κυβέρνηση είναι απαραίτητη γιατί κάποιοι άνδρες δεν είναι άξιοι εμπιστοσύνης για να προσέχουν τον εαυτό τους, αλλά οι αναρχικοί λένε ότι μια κυβέρνηση είναι επιζήμια γιατί δεν υπάρχουν άνδρες που να είναι άξιοι εμπιστοσύνης για να προσέχουν κάποιον άλλον συνάνθρωπό τους>>. Η ιστορία θα δείξει αν τα λόγια αυτά αποδειχτούν προφητικά για την έκβαση της κρίσης αυτής και για την εξέλιξη της εμπιστοσύνης γυναικών και ανδρών στην Ελλάδα και στον κόσμο όλο…

Trust 1

Η κυβέρνηση, άλλωστε, είναι ουσιαστικό γένους θηλυκού και ο πρωθυπουργός λέξη γένους αρσενικού και η Γερμανία είναι μια ομοσπονδιακή δημοκρατία τωρινός ηγέτης/πρόεδρος της οποίας είναι μια γυναίκα…Μπορεί κανείς, γυναίκα, ή άνδρας, να κυβερνήσει, ή, έστω να κερδίσει, την ατροφική εμπιστοσύνη μας προς το ελληνικό πολιτικό κατεστημένο αυτή την στιγμή;

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s