LOWRIDING ON BERLIN’S WILD DIY BIKE SIDE

Εντυπο: ΕΨΙΛΟΝ, Ελευθεροτυπία
Ημ/νία: 22/08/2010

Lateste July in Berlin Photos 029

ΓΙΑ ΜΙΑ ΖΩΗ ΠΟΔΗΛΑΤΟ LOWRIDE –  Φτιάξ’ το μόνος σου, οδήγα το με παρέα

ΚΕΙΜΕΝΟ-ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ | ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗΣ 
ΜΠΟΡΕΙ ΕΝΑ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΝΑ ΔΙΑΣΧΙΣΕΙ ΜΙΑ ΗΠΕΙΡΟ ΚΑΙ ΕΝΑΝ ΩΚΕΑΝΟ; ΑΝ ΕΠΙΒΙΒΑΣΤΕΙ ΣΤΟ MTV, ΜΠΟΡΕΙ! ΕΤΣΙ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΑ ΙΔΙΟΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ LOWRIDE, ΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΝΑ ΒΟΛΤΑΡΟΥΝ ΣΤΙΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥΣ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ ΜΕ ΧΑΛΑΡΟ ΣΤΥΛ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ, ΓΥΑΛΙΣΤΕΡΑ ΣΤΟΛΙΔΙΑ.
Lateste July in Berlin Photos 031 small
Το 1895 ο γερμανός μετανάστης στις ΗΠΑ Ignaz Scwinn ίδρυσε στο Σικάγο την πιο θρυλική αμερικανική εταιρεία ποδηλάτων με την ονομασία Scwinn Bicycle Company, φέρνοντας την επανάσταση στο χώρο της ποδηλασίας. Η οικονομική ύφεση του 1930 στην Αμερική και οι πτώσεις στις πωλήσεις ποδηλάτων έδωσαν στον Scwinn την έμπνευση για τη δημιουργία ενός νέου, οικονομικού, εντυπωσιακού στην εμφάνιση και αξιόπιστου μοντέλου για νέους, που έμοιαζε με μια μοτοσυκλέτα δίχως κινητήρα, το Scwinn Β-10Ε. Κάποια χρόνια αργότερα ο Scwinn δημιούργησε το Scwinn StingRay («Σαλάχι») με το σήμα κατατεθέν του αναπαυτικού καθίσματος σε σχήμα μπανάνας, το πολύ αστραφτερό χρώμιο του σκελετού του και το μακρύ αλά Χάρλεϊ Ντάβιντσον τιμόνι του.

Το ποδήλατο έγινε ανάρπαστο και το 1964 ο μηχανικός Τζορτζ Μπάρις μετάλλαξε για ένα τηλεοπτικό σόου ένα τέτοιο «Σαλάχι», αλλάζοντας τα πιρούνια, τις αλυσίδες, τις σέλες του και μετατρέποντάς το σε μια αυτοσχέδια λιμουζίνα-πολυθρόνα που αρμένιζε στην άσφαλτο επάνω σε δύο τροχούς. Αμέσως μετά οι πιτσιρικάδες του ανατολικού Λος Αντζελες άρχισαν να αναπλάθουν με το πάθος και τη φαντασία τους το StingRay και να ικανοποιούν έτσι το πάθος τους για τη δημιουργία της πολυπόθητης και μοναδικής εφηβικής τους ταυτότητας. Τα lowride ποδήλατα έγιναν ανάρπαστα μεταξύ των φτωχών μεξικανών και λατινοαμερικάνων έφηβων των αμερικανικών πόλεων που δεν είχαν χρήματα για να αγοράσουν το αμάξι των ονείρων τους αλλά διέθεταν μπόλικη δημιουργική μαστοριά για να έχουν το ονειρεμένο μέσο μετακίνησής τους. Η φιλοσοφία των πιτσιρικάδων των γκέτο συνοψιζόταν στην ισπανική φράση πως πρέπει να κάνεις ποδήλατο «Bajito y Suavecito», δηλαδή χαμηλούτσικα κι αργούτσικα.

Lateste July in Berlin Photos 055 small

Πολλές συμμορίες νέων αμερικανών ποδηλατών έκαναν και κάνουν πορείες με τα ποδήλατά τους. Η αμερικάνα κοινωνιολόγος, μεξικανικής καταγωγής, Εμίλια Γκονζάλεζ Κλέμεντς έχει γράψει ότι «τα lowride ποδήλατα αντιπροσωπεύουν την ιστορία και την περηφάνια των φτωχών μεταναστών στην Αμερική. Πολλοί λευκοί Αμερικανοί, όμως, συνδέουν τα ποδήλατα αυτά με τις συμμορίες και τα ναρκωτικά». Το 1993 το MTV θα παρουσιάσει τα ποδήλατα στην Ευρώπη . Αυτή τη στιγμή στη Γερμανία η τρέλα του lowride είναι πιο δυνατή από ποτέ. Τον περασμένο Ιούλιο βρεθήκαμε στη μεγαλύτερη ετήσια συγκέντρωση των φίλων αυτής της… οικολογικής υποκουλτούρας στην περιοχή Φριντριχσάιν του Βερολίνου, όπου 220 θαρραλέοι και ευφάνταστοι αναβάτες της ομάδας «Radsport Gruppe Berlin» γιόρτασαν την πορεία τους με τίτλο «Cruise Capital Berlin» με ένα μεγάλο ξεφάντωμα, που περιλάμβανε και… κόντρες μεταξύ πολύ πειραγμένων και πολύ χαμηλών δίτροχων, οικολογικών «Χάρλεϊ». Ο αρχηγός του γκρουπ Πολ Φρίμαν, με το παρατσούκλι Fonky, μας εξήγησε: «Η lowride κουλτούρα ξεκίνησε από ένα αυθεντικό πάθος νέων γερμανών “φρικιών”, που πολλοί από αυτούς ήταν μηχανικοί ή φοιτητές μηχανολογίας και ήθελαν να δημιουργήσουν την αυθεντική ταυτότητά τους σε μια πόλη σαν το Βερολίνο, μπολιάζοντάς την με φαντασία, χιούμορ και μεράκι»

Lateste July in Berlin Photos 052 small

Η… ανακύκλωση είναι στον πυρήνα του στυλ κάθε lowride ποδηλάτη. «Καθένας», λέει ο Fonky, «προσπαθεί να παρουσιάσει την κουλ πλευρά του μέσω αυτών των ποδηλάτων». Παρά το… χαλαρό προφίλ των αναβατών με τα αμέτρητα τατουάζ, η δουλειά που κρύβεται στα ποδήλατα αυτά είναι συχνά εξουθενωτική: «Κάποιοι αγοράζουν ποδήλατα και κρατούν μόνο το σκελετό τους, προσθέτοντας διάφορα αξεσουάρ. Μικρά γλυπτά, περίεργα πιρούνια, ακόμα και καθρέφτες από μηχανές Χάρλεϊ! Αλλοι φτιάχνουν ένα ποδήλατο χρησιμοποιώντας ό,τι υλικά βρουν. Εγώ, για παράδειγμα, έχω στο ποδήλατό μου πολλά εξαρτήματα από μια μοτοσυκλέτα της δεκαετίας του 1930. Και ένα φίλος μου έβαλε 400 ώρες δουλειάς για να λυγίσει και να αλλάξει το σκελετό του». Για τους φανατικούς, αυτή η υποκουλτούρα είναι συνυφασμένη με την καθημερινότητά τους: «Χρησιμοποιώ καθημερινά το ποδήλατό μου για να πηγαινοέρχομαι στη δουλειά μου, καλύπτοντας απόσταση έξι χιλιομέτρων σε 25 λεπτά. Μπορώ να πιάσω ακόμη και 50 χιλιόμετρα την ώρα!». Ποιο είναι το μέλλον αυτών των αυτοσχέδιων ποδηλάτων στην Ευρώπη; «Η κρίση αυτή είναι η τέλεια ευκαιρία για χαμηλές και χαλαρές “lowride” αναβάσεις, ιδιαίτερα το καλοκαίρι. Κρατάμε το πνεύμα των παιδιών των γκέτο της Αμερικής ζωντανό μέσα στις δυσκολίες που ζούμε στις πόλεις μας σήμερα».

Lateste July in Berlin Photos 041 small

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s